Corporate culture of non-financial incentives for workers

Автор: Марина Ковальова – студентка 4 курсу, Факультет економіки та управління ДВНЗ “КНЕУ ім.В.Гетьмана”

Гроші чи задоволення? Так як зберегти високу корпоративну культуру в умовах обмеженого бюджету?

Звичайно, що кожен працівник більше цінує  винагороду виплачену йому в формі заробітної плати. Але так як за гроші не купиш щастя – так за них і не купити участі і лояльності працівника. Досить часто саме нефінансові стимули надихають працівників.

Нефінансовими стимулами є типи винагород, які не є частиною заробітної плати працівника. Як правило, вони  займають маленьку частку в витратах компаній, або не займають її взагалі, але мають неабияку вагу в загальному компенсаційному пакеті працівника. Стимули такого роду особливо ефективні для працівників, які мають достатній рівень заробітної плати або працюють на незмінній позиції протягом тривалого часу.

Занадто часто, працівники відчувають себе ображеними і недооціненими компаніями, для яких вони працюють день у день. Тимчасові звільнення, стресові умови праці, постійно зростаючий попит, невдячні боси, недружелюбний колектив – все це сприяє розмежуванню і психологічній напрузі співробітників. В основі цього питання лежить система відносин «роботодавець – співробітник». Для найкращого виконання своїх обов’язків працівники повинні відчувати колективну відповідальність, зацікавленість і відчуття цінування їхнього особистого внеску в роботу компанії. Саме нефінансові стимули допомагають компаніям у задоволенні  потреби працівників у таких стосунках.

У багатьох відношеннях, залучення та задоволеність співробітників можна розглядати як шлюб. Обидві сторони входять в даний вид відносин з великими надіями, великими прагненнями та з найкращих спонукань. З часом, якщо обоє з подружжя не цінують і не вдячні один одному, відносини ламаються і шлюб розпадається.

Така ж динаміка відбувається в системі відносин «роботодавець -співробітник». Коли вона зазнає невдачі – це робить істотний негативний вплив на моральний дух працівників. Це може навіть вплинути на прибуток компанії, якщо проблема набуває системного характеру. Зараз настав час для компаній, щоб визнати, що є багато типів нефінансових стимулів, які вони можуть використовувати, щоб зберегти найталановитіших працівників і підтримувати життєво важливі відносини з працівниками.

В опитуванні 2012 року, яке було проведене McKinsey & Company, нефінансові стимули були оцінені більш потужнми мотиваторами ніж фінансові стимули. Відповідно до опитування, трійка фінансових винагород включала виплату грошових премій, збільшення базового окладу, і застосування опціонів. В трійку нефінансових стимулів включили хвалу і вдячність від безпосереднього керівника, увагу з боку лідерів і можливості очолити проекти.

Більшість нефінансових стимулів можна поділити наступним чином: визнання, гнучкість в роботі, винагорода та можливість подальшого персонального зростання (табл. 1).

 Таблиця 1. Групи нефінансових стимулів

Визнання Гнучкість Винагорода Можливості
Бізнес-ланч з директором Гнучкий графік роботи Ваучери на покупку товарів і послуг Можливість керувати командою та проектом
Похвала в очах колег Надання пакетів мобільного зв’язку за рахунок компанії Отримання призів Підвищення по кар’єрній драбині
Включення в процес прийняття рішень Можливість відмовитися від виконання небажаної працівником роботи Надання страхування та оплата паркінгу, інших витрат працівників Програми менторства молодшого персоналу
Оновлення або надання більш зручного робочого місця Можливість тимчасової роботи в інших офісах компанії по всьому світу Залучення членів сімей працівників до програм нефінансового стимулювання Оплата участі у тренінгах та програмах підвищення кваліфікації

Особливу увагу треба звернути на сучасні українські умови корпоративної культури нефінансового стимулювання працівників. Так, коли ситуація вимагає від компаній скорочення витрат та урізання бюджету, саме нефінансове стимулювання надає змогу стримати талановитих працівників, мотивувати їх і при цьому дозволяє зекономити кошти в порівнянні с фінансовим стимулюванням.

Отже, ефективні нефінансові стимули мають на меті протягнути руку і доторкнутися до емоцій працівників. Але треба не забувати, що нефінансові стимули не мають виглядати дешево. В такому випадку вони нароблять більше шкоди, ніж користі і можуть викликати обурення.

Leave a comment

Your email address will not be published.